رروزگاری دختری کوچک به نام اِدا بود. خانوادهاش آنقدر فقیر بودند که تمام پساندازشان در یک شیرینیخوری جا میشد. آنها پول کافی برای زندگی در یک خانه معمولی نداشتند. در عوض، اِدا با مادرش و برادر کوچکش، آلن، در کلبهای نزدیک به یک آهنقراضهفروشی در حاشیه شهر زندگی میکرد.
در نقطهای دور، در انتهای دیگر شهر، مخترع مشهوری به نام زنگِمن زندگی میکرد. او فوقالعاده ثروتمند بود. هیچ برگ کاغذی در دنیا به اندازهای بزرگ نبود که بتواند موجودی حساب بانکی او را با تمام اعداد و صفرهایش نشان دهد! او در یک خانه عظیم با استخر، سرسره آبی، پلکانها و برجهای فراوان، صدها پنجره و آنقدر اتاق زندگی میکرد که اغلب خودش نیز در آنها گم میشد. عمارت زنگِمن در بالای یک تپه قرار داشت. او از آنجا میتوانست کل شهر را زیر نظر داشته باشد.
کامپیوترها از زمانی که کودک بود، زنگِمن را مجذوب کرده بودند. وقتی جوان بود، کامپیوترها ماشینهای عظیمی با کابلهای فراوان و پنکههای بلند و پرسر و صدا بودند. در مدرسه، زنگِمن کوچک اغلب رویای کارهایی را در سر میپروراند که با کامپیوترها انجام میداد اگر فقط کمی کوچکتر میشدند — آنقدر کوچک که بتوان آنها را در چیزهای سرگرمکننده دیگر تعبیه کرد.
اول، کامپیوتری را در اسکیتبورد خود میساخت تا صداهای جذابی هنگام سوار شدن ایجاد کند — شاید صدای آژیر ماشین آتشنشانی یا صدای پرتاب موشک. سپس از کامپیوتر برای اختراع دستگاههای بستنیسازی استفاده میکرد! کامپیوتر مزههای هیجانانگیز را مخلوط میکرد و حتی بستنی را میفروخت. دستگاههایی در هر گوشه خیابان وجود داشت، و او میتوانست هر زمان که دلش میخواست بستنی با مزه مورد علاقهاش را و به هر میزان که میخواست، تهیه کند. بعد از آن، ربات نظافتچی و دستگاه مرتبکننده بلوکها میساخت تا اتاقش همیشه مرتب و تمیز باشد. زنگِمن هر روز ایدههای جدید و خلاقانهای مانند اینها داشت. او جز این به چیز دیگری فکر نمیکرد.
با گذشت سالها، زنگِمن بزرگتر شد و کامپیوترها کوچکتر شدند. در واقع، تا زمانی که او مدرسه را تمام کرد، آنها به قدری کوچک شده بودند که در جیبش جا میشدند. کوچکترین آنها حتی بر روی نوک انگشتش جا میگرفتند.
کامپیوترها از بالاخره میتوانم تمام ایدههایم را به چیزهای واقعی تبدیل کنم!زنگِمن با هیجان گفت و بلافاصله به کارش پرداخت. او راههایی پیدا کرد تا کامپیوترهای کوچک را در انواع مختلفی از چیزها قرار دهد تا آنها را حتی بیشتر سرگرمکننده و مفید کند. و سپس آنها را فروخت.
بزرگترها و بچهها اختراعات او را دوست داشتند. همه بچهها میخواستند یکی از اسکیتبردهای او را داشته باشند — با آخرین صداها برای نمایش به دوستانشان در مدرسه. بچهها همچنین اختراع بلندگوی او را دوست داشتند که میتوانست بهطور آنی هر آهنگی را که درخواست میکردید پخش کند. و البته، همه از بستنی که هر بعدازظهر از دستگاه بستنیساز اتوماتیک و فوقالعاده خوشمزه زنگِمن سرو میشد، لذت میبردند. همه چیز به نظر جادو میرسید، اما راز آن ساده بود: کامپیوترهای کوچکی که زنگِمن در دستگاههایش ساخته بود، همه چیز را ممکن میکرد.
این اختراعات در مدرسه اِدا بسیار محبوب بودند و بسیاری از دوستانش با اسکیتبوردهای باحال اینور و اونور میرفتند. اِدا اغلب ناراحت بود، چون مادرش نمیتوانست هیچکدام از آن وسایل عالی را برایش بخرد: نه اسکیتبورد، نه اسپیکر، نه بستنی.
خوشبختانه، اِدا درست کنار اوراقچی زندگی میکرد. آنجا پر از ابزارکهای خراب و قطعات زنگزده بود، که او آنها را سر هم میکرد تا چیزهای جدید و جالبی بسازد، مثل یک ماشین چوبی (سوباکس) که او و آلن با غرش از تپه پایین میراندند، یک آسیاب بادی، و هیولاهای ترسناک اوراقی، که او و آلن با هم با آنها مبارزه میکردند. او همچنین وسایل مفید زیادی پیدا میکرد—مثلاً یک تلفن همراه قدیمی. صفحه نمایش آن شکسته بود، اما میتوانست آن را تعمیر کند، و اگرچه در اوراقچی اینترنت نبود، میتوانست در جای دیگری به آن دسترسی پیدا کند.
اِدا آنقدر از تعمیر کردن و ور رفتن با اشیای شکسته در آهنقراضهفروشی لذت میبرد که اسکیتبوردها و بستنی را کاملاً فراموش کرده بود.
چون همه اختراعات زنگِمن رو خریدن، خیلی زود زنگِمن تبدیل شد به پولدارترین آدم دنیا. با اون همه پولش، یه کامپیوتر طلایی گنده خرید با کیبوردی که از جواهر درست شده بود و گذاشتش توی بزرگترین اتاق عمارتش. از همونجا، با اینترنت میتونست همه کامپیوترهای کوچیکی رو که توی اختراعاتش کار گذاشته بود کنترل کنه.
تمام کاری که باید میکرد این بود که کلید مناسب را روی کامپیوتر طلایی فشار دهد، و بلافاصله تمام ماشینهای بستنیسازی در شهر فقط بستنی وانیلی میدادند. اگر زنگِمن میخواست مردم بستنی شکلاتی بخورند، کلید بستنی شکلاتی را فشار میداد. اگر دستور بستنی لیمویی میداد، دستگاهها فقط بستنی لیمویی تولید میکردند. زنگِمن اختراعاتش را دوست داشت و همیشه از اینکه دستگاههایش چقدر خوب و شگفتانگیز کار میکنند، هیجانزده میشد. گاهی اوقات مردم وقتی طعم مورد علاقهشان در دسترس نبود، ناامید میشدند، اما چه کاری از دستشان برمیآمد؟ به هر حال، در هر گوشه خیابان بستنی وجود داشت.
زنگِمن از فشار دادن کلیدهای براق و تماشای مردم در حال بستنی خوردن، لذت زیادی میبرد. او هر روز ساعتهای زیادی را جلوی کامپیوتر طلاییاش صرف این کار میکرد. او بارها و بارها از طریق یک تلسکوپ بلند به شهر نگاه میکرد و مشاهده میکرد که اختراعاتش با چه دقتی دستورات او را انجام میدهند.
وقتی زنگِمن پای کامپیوتر طلاییش نمینشست، سرگرم این بود که کامپیوترهای کوچیکش رو توی وسایل جدید جاساز کنه و بعد هم اونا رو بفروشه. مثلاً ماشین لباسشویی ساخت که وقتی لباست شسته میشد، یه پیام میفرستاد روی گوشیت. یا جاروبرقیهایی درست کرد که بهجای سر و صدای اعصابخردکن، آهنگای شاد پخش میکردن. حتی لامپایی اختراع کرد که با یه بشکن روشن و خاموش میشدن و ماشینهایی که بهت میگفتن نزدیکترین فروشگاه مواد غذایی کجاست.
تقریباً در هر وسیلهای در جهان یک رایانهی زنگِمن استفاده میکرد. همهی اختراعات او در ابتدا ضروری به نظر نمیرسیدند، اما مردم هر چیزی را که او میساخت میخریدند. اوضاع همینطور بود. همه دستگاههایی را میخواستند که توسط زنگِمن، بزرگترین مخترع جهان، ساخته شده بود.
یه روز زنگِمن با خودش گفت: «امروز دلم میخواد از نزدیک ببینم چی اختراع کردم.» تلسکوپ بزرگشو جمع کرد، از پلههای بلند عمارتش پایین رفت و راه افتاد سمت شهر، پر از هیجان که بالاخره میخواد با دستگاههای باحال خودش حال کنه.
شاید یه گردش کوچیک چندتا ایدهی تازه هم بهم بده. راستشو بخوای، اختراعهای آخرم اونقدر به درد بخور نبودن که اولیها بودن...» زنگِمن با خودش فکر کرد. «ولی دستگاههای بستنیسازم بیرقیب بودن و همیشه بیرقیب هم میمونن»، بلافاصله با غرور تو دلش گفت، همونطور که از کنار یه گروه آدم رد میشد که همگی داشتن بستنی نارگیلی میخوردن ، طعم مخصوص امروز بود بود.
اون حسابی تو تفکراتش غرق شده بود که یکدفعه — بمم!!! — یه چیزی خورد به ساق پاش.
زنگِمن فریادی کشید و به اطراف نگاه کرد تا علت را پیدا کند. کودکی هراسان روبروی او ایستاده بود، یک تخته اسکیت اصل زنگِمن را زیر بغل داشت. کودک به لکنت گفت: «ببخشید، نمیخواستم این کار رو بکنم»، اما زنگِمن گوش نمیداد. زنگِمن با عصبانیت لنگلنگون راهشو کشید و رفت. یهو یه موزیک خیلی بلند به گوشش رسید.
هیچوقت همچین چیز وحشتناکی نشنیده بود! دور و برشو نگاه کرد و دید صدا از یه بلندگویی میاد که خودش ساخته بود. اون طرف خیابون یه بچه داشت بلندگو رو دستش میگرفت. به نظر میرسید بچه حال میکنه با اون آهنگها، ولی برای زنگِمن فقط یه سردرد وحشتناک آورد و حالش بدتر شد. اصلاً همچین پیادهروی تو ذهنش تصور نکرده بود!
زنگِمن از دست آن دو بچه به شدت عصبانی بود. چطور جرئت کرده بودند از اختراعات او به این شکل استفاده کنند؟ آن شب، خوابش نمیبرد، بنابراین پشت کامپیوتر طلایی خود نشست. از آنجا، به تمام کامپیوترهای کوچک موجود در اسکیتبردها دستوری صادر کرد که دیگر اجازه ندارند در پیادهروها حرکت کنند. او همچنین به کامپیوترهای کوچک داخل بلندگوها فرمان داد که موسیقی را فقط با صدای کم پخش کنند، به جز موسیقی مورد علاقهاش که فوراً آن را با صدای بلند روشن کرد تا حالش بهتر شود.
روز بعد در مدرسه اِدا هیاهوی بزرگی بود. در راه مدرسه، اسکیتبردهای بچهها از کار افتاده بودند. چرخها به سادگی ثابت مانده بودند. و کودکان دیگر نمیتوانستند صدای بلندگوهایشان را زیاد کنند. یعنی چه اتفاقی داشت میافتاد؟
اگرچه اِدا صاحب هیچکدام از این وسایل نبود، اما تعجب میکرد که چرا اسکیتبوردها و بلندگوها ناگهان از کار افتادند. با این حال، او واقعاً وقت زیادی برای فکر کردن به این موضوع نداشت، چون دوباره مشغول ور رفتن و تعمیرکاری بود. او از قطعات سه دوچرخهی خراب، یک دوچرخهی کامل سر هم کرد. اِدا دوچرخه را به عنوان هدیه به مادرش داد تا او مجبور نباشد پولش را صرف بلیط اتوبوس برای رفتن به سر کار کند. برای برادرش نیز، اِدا یک بلندگو ساخت تا او بتواند عصرها که مادرشان هنوز سر کار بود، با قصههای خوب به خواب برود.
بعد از چند روز، شوک اولیه در مدرسهٔ اِدا فراموش شد. اسکیتبردها هنوز هم نمیتوانستند روی پیادهرو بروند، اما به جز آن، همچنان کار میکردند. و بنابراین اکنون بچهها دور زمین بازی چرخ میزدند و به موسیقی ملایمی گوش میدادند. تنها یک موسیقی مارش عجیب و متکبرانه با همان حجم صدای ثابت به پخش شدن ادامه میداد، که برای بچهها کاملاً گیجکننده بود.
اِدا عاشق چهارشنبهها بود. هر چهارشنبه، مادرش و آلن به دنبال او به مدرسه میآمدند و همگی با هم به کتابخانه میرفتند. اِدا همیشه جذب بخش فناوری میشد. آنجا کتابهایی با طرحهای اولیه، دستورالعملهایی برای آزمایشها و توضیحاتی در مورد نحوه کار دستگاههای مختلف وجود داشت. اِدا میتوانست در کتابخانه با تلفن همراهش آنلاین شود. او به سرعت متوجه شد که در اینترنت نیز چیزهای زیادی برای کشف کردن وجود دارد. در آنجا، افراد زیادی ایدهها و نکات تعمیراتی خود را به اشتراک میگذاشتند تا به دیگران کمک کنند.
در یکی از آن بعدازظهرها، اِدا دو کلمه جدید یاد گرفت: سختافزار و نرمافزار. سختافزار کلمهای برای چیزی بود که اِدا از قبل میشناخت: وسایل الکترونیکی که بعد از مدرسه با آنها ور میرفت، یا وسایلی که میتوانست در دستانش نگه دارد و سعی کند تعمیر کند یا به چیز دیگری تبدیلشان کند. آنچه برای اِدا کاملاً جدید بود، کلمه نرمافزار بود. او به زودی یاد گرفت که این کلمه به معنای دستورالعملهایی است که روی یک کامپیوتر اجرا میشوند تا سایر دستگاهها یا کامپیوترها را کنترل کنند. برخی کتابها این دستورالعملها را برنامه یا کد مینامیدند. با چنین برنامه کامپیوتری، میشد، به عنوان مثال، به یک بلندگو گفت که چه آهنگی را پخش کند و با چه شدتی.
بهترین چیز در مورد کشف جدید اِدا این بود که فهمید میتواند همانطور که با سختافزار ور میرفت، با نرمافزار هم ور برود. سختافزار با ابزارهایی مانند چکش، مته و پیچ ساخته میشود. نرمافزار به سادگی با نوشتن دستورات برای سختافزار، یکی پس از دیگری، ساخته میشود. زبان جداگانهای برای این کار وجود داشت. زبان برنامهنویسی. با نرمافزار، اِدا میتوانست اختراعات خود را حتی مفیدتر کند. او واقعاً میخواست زبان برنامهنویسی را یاد بگیرد!
در طول چند هفتهی آینده، اِدا بعد از ظهرها را در کتابخانه گذراند. او کتابها و وبسایتهایی پیدا کرد که نحوهی کار زبانهای برنامهنویسی و کد را توضیح میدادند. برای اِد، این کمی شبیه یادگیری یک زبان مخفی بود، یا مثل مطالعهی لغات در مدرسه. اِدا همهی اینها را با اشتیاق جذب کرد. او انتظار داشت اولین برنامهاش کار سادهای انجام دهد: «این لامپ را چشمکزن کن!»
البته، او میخواست برنامه خود را فوراً امتحان کند تا ببیند آیا واقعاً کار میکند یا خیر. در انبار اوراقی، او تلفن همراه خود را به یک چراغ کوچک وصل کرد. سپس خطوط کد را در تلفن همراه خود تایپ کرد.
در ابتدا، هیچ اتفاقی نیفتاد. اِدا در این فکر بود که خطا از کجا میتواند باشد. چند تغییر کوچک اعمال کرد و دوباره امتحان کرد و... «بله!» چراغ کوچک شروع به چشمک زدن کرد. روشن، خاموش، روشن، خاموش. اِدا با حیرت به چراغ کوچک نگاه کرد. او اولین برنامهی خود را نوشته بود!
اِدا کاملا هیجانزده بود. او تمام کارهای بزرگی را که میتوانست انجام دهد، تصور میکرد. اگر فقط کد درست را وارد میکرد، میتوانست اختراعاتش را وادار کند دقیقاً همان کاری را انجام دهند که او میخواست. این کار چندان آسان نبود، اما پس از چند هفته، اِدا یک برنامه واقعاً مفید نوشت: برنامهای که باعث میشد بلندگوهای آلن نیم ساعت پس از به خواب رفتنش بهطور خودکار خاموش شوند.
اِدا همچنین ایدهای برای برنامهٔ بعدی که مینوشت داشت. این یک کار مهمتر، یک پروژهٔ واقعی بود. احتمالاً تمام تعطیلات تابستان را برای آن نیاز داشت... و بهسختی میتوانست صبر کند!
زنگِمن با دستهای ضربدریشده، با نگاهی متفکر از یکی از پنجرههای بزرگ خانهاش به بیرون خیره شده؛ جایی که پرتوهای خورشید به داخل میتابند و فضا را روشن کردهاند.
زنگِمن با خودش فکر کرد و فکر کرد و تمام شب را در رختخوابش بیخوابی به فکر فرو رفت و غلتید و چرخید. صبح روز بعد با پیشانیای عمیقاً درهم کشیده از خواب بیدار شد و تصمیمی گرفت. او باید تغییری ایجاد میکرد. زنگِمن پشت کامپیوترش نشست و پشت سر هم برنامه نوشت. در این برنامهها، او دقیقاً مشخص کرد که اختراعهایش چه کاری باید انجام دهند و تحت هیچ شرایطی چه کاری نباید انجام دهند. این هرج و مرج باید متوقف میشد!
هنگامی که کارش تمام شد، تمام برنامههای جدید را از کامپیوتر طلاییاش به دستگاههای مردم فرستاد. او به بلندگوهایش دستور داد که فقط موسیقی مورد علاقه او را پخش کنند وقتی که در محدوده شنیدن باشد. او به ماشینهای بستنیفروشی برنامه داد که فروش بستنی را در بعدازظهر متوقف کنند. به هر حال، او نمیخواست لباسهای گرانقیمتش در هنگام پیادهروی با بستنی لکه دار شوند. تمام روز را پشت کامپیوتر نشست و تایپ و تایپ و تایپ کرد...
تابستان تقریباً نصفش گذشته بود. اِدا جلو پروژه بزرگش ایستاده بود و سرش را میخاراند. او از قطعات قدیمی یک اسکیتبرد ساخته بود و سپس یک موتور به آن وصل کرده بود تا چرخها بچرخند. با یک اسکیتبرد موتوری، اِدا میتوانست بعد از مدرسه حتی سریعتر به کتابخانه یا گورستان آهنآلات برود. فوقالعاده کاربردی! اما کار نمیکرد. وقتی روی آن میایستاد و دکمه "برو!" را فشار میداد، چرخها حرکت میکردند، اما خیلی سریع. اِدا هر بار که شروع میکرد از اسکیتبرد میافتاد. بدون توجه به هر کاری که میکرد، فقط نمیتوانست آن را درست کند.
بعد از آن که برای صدمین بار پشتش به زمین خورد، به کتابخانه بازگشت. همیشه پاسخ پرسشهایش را آنجا پیدا میکرد. و واقعاً، در اینترنت به برنامهای برخورد که کسی برای یک اسکوتر برقی نوشته بود که آن هم نیاز به شروع آهسته داشت. اِدا آن را روی گوشی خود دانلود کرد.
بازگشت به گورستان آهنآلات، او چند خط از کد را برای برنامه اسکیتبردش تطبیق داد. چند چیز را تنظیم کرد و به تعمیر و اصلاح ادامه داد. در نهایت، پس از چندین تلاش ناموفق، در آخرین روز تعطیلات تابستان، زمان موعود فرارسید. اِدا روی اسکیتبرد ایستاد و دکمه برو! را فشار داد. اسکیتبرد شروع به حرکت کرد، ابتدا آهسته و سپس سریعتر. کار میکرد! سعی کرد ترمز کند. موفق شد! اِدا فریاد شادی سر داد و به سمت پارک حرکت کرد.
وقتی اِدا در اولین روز پس از تعطیلات تابستان با اسکیتبردش به مدرسه رفت، بقیه بچهها شگفتزده شدند. در هنگام زنگ تفریح، دانشآموزان کنجکاو همکلاسیهایش دورش را گرفتند. دیگران پرسیدن؟ چطور می توانی با اسکیت بورد در پیاده رو اسکیت سواری کنی.
اِدا لحظهای فکر کرد و سپس گفت: "فکر نمیکنم مشکل از اسکیتبردهای شما باشد، بلکه احتمالاً از نرمافزار داخل آنهاست. به احتمال زیاد در نرمافزارشان برنامهریزی شده که اجازه حرکت روی پیادهرو را ندارند. اما میشه تغییرش داد!"
آن عصر، اِدا نظریه خود را روی اسکیتبرد همکلاسیاش تونی آزمایش کرد. او تقریباً تمام شب را به صورت مخفیانه کار کرد و فردا تونی توانست دوباره روی پیادهرو اسکیتبردسواری کند. متأسفانه، اسکیتبردش دیگر نمیتوانست صداهایی را که والدینش از زنگِمن خریده بودند، تولید کند. در عوض، هر ۱۰ دقیقه یک بار صدای عجیبی شبیه به آروغ کشیده و طولانی از خودش درمیآورد. اِدا میدانست که چنین خطاهای کوچکی ممکن است همیشه در برنامهها ظاهر شوند. اما اسکیتبرد تونی که حالا مثل آروغ زدن صدا میداد، واقعاً خندهدار بود.
بیشتر و بیشتر بچهها بعد از مدرسه به دیدار اِدا در گورستان آهنآلات میآمدند و او به آنها کمک میکرد تا برنامههای اسکیتبردهایشان را بازنویسی کنند. بعضی از همکلاسیهایش از این کشف جدید بسیار هیجانزده بودند. با کد نرمافزار میشد کارهای باورنکردنی انجام داد! آنها میخواستند هرچه اِدا درباره زبانهای برنامهنویسی میدانست یاد بگیرند و خیلی زود دوباره توانستند اسکیتبردسواری کنند، هر جایی که دلشان میخواست.
ولی همهاش این نبود. با اون نرمافزار اونا میتونستند به اسکیتبرد هاشون قابلیت های جدید و باحال اضافه کنند. ماری به اسکیتبرد خود لامپ های LED رنگارنگی وصل کرد که وابسته به سرعت نور های مختلفی میداد. کنراد برای سرعت بیشتر پره های قدیمی خود را به اسکیت بردش وصل کرد.
اِدا، تونی، ماری و کنراد بعد از ظهر های زیادی را داخل قراضه فروشی میگذراندند. اونا حتی یه کارگاه ایجاد کردند که در اونجا میتونستند ساعت ها برنامه هاشون رو ارتقا بدهند، در حالی که به آهنگ هایی گوش میدادند، با اسپیکری که اِدا برای آلن ساخته بود.
«بلندگوهای برادرت خیلی از مال ما بلندتر هستند،» تونی که مشغول نصب یک سرعتسنج به کلاهش بود، اشاره کرد. «مطمئنم این هم به خاطر نرمافزارش است،» ماری گفت.
آنها با هم، نرمافزار بلندگوها را نیز تغییر دادند. بعد موسیقی را در بلندترین حالت ممکن گذاشتند و با هم به طور دیوانهواری رقصیدند.
هر روز، اِدا و دوستانش برای بعدازظهرشان با هم برنامه ریزی میکردند. از یک ماشین بستنیسازی خراب، یک ماشین جدید ساختند که میتوانست بستنی را به هر شکل و رنگ قابل تصوری درآورد. آنها بستنی مربعی، بستنی قلبی و حتی بستنی هرمی شکل خوردند، همچنین بستنی توت فرنگی، تمشک و رنگینکمانی، همه را با پاشینه و سس فندقی - خیلی بهتر از انواع ماشینهای زنگِمن.
گاهی حتی میتوانستند به بزرگسالان هم کمک کنند. تونی ماشین اتوی پدرش را دوباره برنامهریزی کرد تا بتواند کراواتها را هم اتو کند - زنگِمن این کار را برای ماشینها ممنوع کرده بود چون از کراوات همانند طاعون متنفر بود. برای راننده اتوبوس، از شلنگهای قدیمی و یک کامپیوتر، سیستم آبیاری خودکاری ساختند تا گیاهانش در روزهای تابستان از تشنگی نمیرند. و به سرایدار مدرسه کمک کردند تا جاروبرقیاش را طوری اصلاح کند که اسباببازیها را به طور خودکار تشخیص دهد و آنها را به درون نکشد.
بعضی چیزها را فقط برای سرگرمی میساختند، مثل ماشین باد شکمی که روی صندلی معلم ریاضیشان نصب کردند. هر بار که خانم گرنت روی صندلی مینشست، دستگاه صدای باد شکم کوچکی پخش میکرد. معلم آنها را دعوا میکرد، اما اِدا مطمئن بود که او هر بار در دل کمی لبخند میزند.
رروزی، زنگِمن متوجه شد که برخی کامپیوترها دیگر از دستورهای برنامهنویسی او پیروی نمیکنند. شوکه شده و از خشم برآشفته، به رئیس جمهور تلفن کرد. زنگِمن با صدایی لرزان فریاد زد: "یک نفر دارد برنامههای دستگاههای مرا بازنویسی میکند. این نمیتواند اتفاق بیفتد؛ مگر نه، اینها اختراعهای من هستند. اگر هر کسی بتواند با کامپیوترها هر چه میخواهد بکند، این بیش از حد خطرناک است. شما باید قانونی علیه این کار تصویب کنید!"
رئیس جمهور نمیخواست زنگِمن را ناراحت کن. همهی کامپیوتر های دولت توسط زنگِمن برنامهنویسی شده بودند. بدون کامپیوترها دولت نمیتونست کشور را اداره کند. پس به درخواست زنگِمن این قانون رو تصویب کرد:
"همهی کامپیوتر هایی که به حرف زنگِمن گوش نمیدهند، از دسترس خارج میشوند. هر کسی که برنامهی دستگاه های زنگِمن رو بازنویسی کند، هر ۵۰۰,۰۰۰ سکهی طلا باید بپردازد!"
وقتی اِدا و دوستانش این را شنیدند، خشمگین شدند. "این ظالمانه است،" گفتند. "ما اسکیتبردهایمان را خودمان بازسازی و برنامهریزی مجدد کردیم. آنها الآن بسیار بهتر هستند. نمیگذاریم کسی این را از ما بگیرد!"
آنها جلوی یکی از ماشینهای بستنیسازی بازسازیشان جمع شدند و وضعیت را به بحث گذاشتند. واضح بود که باید کاری در مورد قانون جدید انجام میدادند و نقشهای کشیدند...
روز بعد، آنها به مدرسه نرفتند. در عوض، با تابلوهای بزرگ اعتراضی زیر بغل، با اسکیتبردهای خود به سمت ساختمان پارلمان حرکت کردند و روبروی ساختمان نشستند. شب قبل، روی برخی از تابلوها چراغهای ال ای دی نصب کرده بودند که اکنون به روشنی چشمک میزدند. آنها بلندگوهای خود را به هم متصل کرده بودند تا همه در خیابان بتوانند صحبتهایشان را بشنوند. برخی از عابران توقف کردند و از بچهها پرسیدند برای چه چیزی تظاهرات میکنند. "برای آزادی نرمافزار!" آنها با هم پاسخ دادند و داستانشان را برای بزرگسالان تعریف کردند. بزرگسالان تحت تأثیر سر تکان دادند و رئیس جمهور نیز در حالی که به ساختمان نزدیک میشد، با کنجکاوی به تابلوهای آنها نگاه میکرد.
روز بعد، اِدا و دوستانش دوباره در مقابل ساختمان پارلمان تجمع کردند، این بار با همراهی و پشتیبانی. برخی از همکلاسیهایی که اسکیتبردهایشان را اِدا برنامهریزی مجدد کرده بود نیز به آنها پیوستند. پدر تونی و دیگر والدین و بزرگسالان نیز قصد داشتند از این اعتراض حمایت کنند. آنها دستگاههای ساخته شده توسط کودکان را بسیار مفید میدانستند.
روزبهروز بر تعداد کودکان و بزرگسالان حاضر در این اعتراض افزوده میشد. راننده اتوبوسی که قبلاً به او کمک کرده بودند، با اتوبوسش به محل اعتراض آمد و با بوق زدنهای پیاپی توجه افراد بیشتری را به تظاهرات جلب کرد. سرایدار مدرسه با چند تن از دوستانش آمد و پدر تونی نیز همکارانش را از محل کار آورده بود که همه با کراواتهای کاملاً اتوکشیده حاضر شده بودند. حتی خانم گرنت نیز به جمع پیوست. این جنبش گستردهتر شد و پس از چند هفته، نه تنها در شهر اِدا، بلکه در بسیاری از شهرهای سراسر کشور تظاهرات برگزار میشد.
اِدا هر هفته حتی در باران شدید هم در مقابل ساختمان پارلمان اعتراض میکرد. در یکی از این روزهای بارانی، وقتی رئیسجمهور از کنار گروه کودکان خیسخورده رد شد، نتوانست در مقابل سرسختی آنان تحسین خود را پنهان کند. از اِدا پرسید: «چرا هر روز اینجا نشستهاید؟ چه میخواهید به دست آورید؟» اِدا پاسخ داد: «ما میخواهیم خودمان تعیین کنیم چه چه کاری میتوانیم و چه کاری نمیتوانیم با کامپیوترهایمان انجام دهیم.» دوستانش با هم شعار دادند: «فناوری ما را نابود نکنید! فناوری ما را نابود نکنید!» و «ما کد را میخواهیم! ما کد را میخواهیم!»
رئیسجمهور به چهرههای مصمم کودکان نگاه کرد. راستش را بخواهید، او هم میخواست خودش تصمیم بگیرد که دولت چه کاری میتواند و چه کاری نمیتواند با کامپیوترهایش انجام دهد. اما او چیزی از کامپیوتر و کد نمیفهمید، بنابراین همیشه این کار را به زنگِمن واگذار کرده بود. رئیسجمهور در حالی که غرق در فکر بود، وارد ساختمان شد.
روز بعد، رئیسجمهور اِدا و دوستانش را دعوت کرد. «ما هم میخواهیم خودمان مسئول نرمافزارهایمان باشیم. برای محقق شدن این امر، دولت باید از زنگِمن مستقل شود. میتوانید به من بگویید که در مورد برنامههای کامپیوتری چه میدانید؟» از آنها پرسید. آنها با اشتیاق نحوه عملکرد نرمافزار و قابلیتهای آن را برایش توضیح دادند. رئیسجمهور شگفتزده شد.
با این دانش جدید، دولت میتوانست نرمافزارهای خود را به شیوهای که میخواست طراحی کند - کاملاً مستقل از زنگِمن. رئیسجمهور بلافاصله با مشاورانش جلسه تشکیل داد. آنها در جمع بزرگی همراه با کودکان، تمام جنبههایی که میتوانستند در نرمافزار تغییر داده و بهبود بخشند را به بحث گذاشتند. آن شب بچهها با غرور و رضایت به خانه رفتند. بالاخره اتفاقی افتاد! اعتراض طولانیشان ارزش داشت.
صبج روز بعد، تلفن رئیسجمهور بسیار زود به صدا درآمد. زنگِمن بود. او عصبانیتر از همیشه بود. «بدون من، کامپیوترهای دولت دیگر کار نخواهند کرد،» او تهدید کرد. اما رئیسجمهور با خونسردی جوابش را داد و سریع تماس را قطع کرد. تلفن آن روز بارها دیگر زنگ خورد، اما تماسهای زنگِمن بیپاسخ ماند. رئیسجمهور در جلسهای با اِدا، تونی، ماری، کنراد و متخصصان دولت نشسته بود.
در روزهای پس از آن، آنان از صبح تا شب گفتگو کردند و نخستین برنامههای رایانههای دولت را طراحی نمودند. دیگر مزاحمت تماسهای زنگِمن را نداشتند. تونی ایده خوبی داد: «بیایید تلفنها را برنامهریزی مجدد کنیم. وقتی زنگِمن تماس میگرفت، فقط پیام خودکاری میشنید: دولت تنها از نرمافزاری استفاده میکند که بتواند آزادانه از آن استفاده کند، مطالعه کند، به اشتراک بگذارد و بهبود بخشد. از تماس شما سپاسگزاریم.\"" سپس، پس از هفتهها اعتراض و گفتوگو، زمان اعلام تصمیم نهایی فرا رسید: قانون قدیمی زنگِمن ملغی شد! در عوض، دولت این قانون جدید را تصویب کرد:
"همه مجازند رایانههای خود را برنامهنویسی کنند، تا زمانی که به قوانین دیگر پایبند باشند." علاوه بر این، یک درس جدید در مدارس معرفی شد: سختافزار و نرمافزار رایانه.
آن عصر همه با جشن بزرگی جشن گرفتند. اِدا، الن، تونی، ماری، کنراد و دیگر بچهها از مدرسه به همراه والدینشان؛ رئیس جمهور؛ خانم گرنت؛ راننده اتوبوس؛ سرایدار - همه آنجا بودند. خیابانها را تزئین کردند، به موسیقی بلند گوش دادند و به اندازهای که میخواستند بستنی خوردند، با هر شکل و رنگ قابل تصوری.
در حالی که دیگران تا پاسی از شب به جشن ادامه میدادند، اِدا و دوستانش به آرامی به کارگاهشان رفتند. آنها از قبل ایدههای زیادی برای اختراعات جدید داشتند و میخواستند همان لحظه کار را شروع کنند.
زنگِمن؟ هیچ کس خبر زیادی از او نشنیده است. شاید هنوز هم عصبانی پشت کامپیوتر طلاییاش نشسته است. شاید دیگر جرات ندارد به خیابان برود و تمام پنجرههای عمارتش را با تخته پوشانده تا مجبور نباشد نگران کاری باشد که دیگران با اختراعاتش میکنند. اما شاید هم گاهی از دوربینش به دنیای بیرون نگاه میکند و میبیند که بچهها هر روز چه چیزهایی اختراع میکنند. شاید آن وقت یادش بیاید که خودش چقدر از تعمیر و آزمایش کردن لذت میبرد. و شاید، فقط شاید، بستنی تمشکی هرمی با پاشینه رنگینکمانی میخورد.